niedziela, 24 kwietnia 2016

Wiosenne oczyszczanie sokiem z pokrzywy i efekty oczyszczania

Naciśnij ctrl + F i wpisz w wyszukiwanie "Wiosenne oczyszczanie" jeśli chcesz dostać się od razu do opisu :) Zachęcam jednak do przeczytania całego wpisu. Znajdziesz w nim wiele informacji dotyczących detoksu w ogóle oraz pokrzywy i wskazówek jak ją używać.

Co inspirującego znajdę w tym artykule:

1. Pokrzywowy las - jak poniosłam porażkę w walce z pokrzywą (na szczeście!).
2. Żelazna dama - najważniejsze właściwości pokrzywy.
3. Oczyszczanie i wzmacnianie organizmu - podstawowe zasady.
4. Wiosenne oczyszczanie sokiem z pokrzywy - zasady.
5. Jak przygotować sok z pokrzywy.
6. Efekty oczyszczania sokiem z pokrzywy.




Pokrzywowy las


Kilka lat temu moi rodzice postanowili opuścić miasto i zamieszkać w domu na wsi. Za domem jest mały sad, za sadem jest łąka, za łąką jest staw. A za stawem jest uroczysko i pokrzywowy las. Pokrzywy zresztą rosną również przed i wokół stawu. Jej kępki zawędrowały nawet pod mirabelki i śliwki. Jednym słowem pokrzywa rośnie wszędzie. 
Drugiego lub trzeciego roku od przeprowadzki moich rodziców postanowiłam: wyplewię te pokrzywy wokół stawu, bo latem zarastają ścieżkę, trudno się przez nie przedrzeć. Wyrastają wysokie na metr i przejść na druga stronę stawu decydują się jedynie najodważniejsi.
Wyplewiłam dosłownie 1 metr kwadratowy i już miałam dość! Pozostało koszenie pokrzyw kosą...


Żelazna dama


Wtedy nie wiedziałam jeszcze, kim tak naprawdę jest pokrzywa. Miałam w pamięci jedynie nieprzyjemne parzące wspomnienia ze spacerów po łąkach i zaroślach. Zawsze słyszałam "To dobrze, będziesz zdrowsza!" Czy wasi rodzice również tak mówili? Zapewne tak. I oczywiście mieli rację.

Pokrzywa jest prawdziwą żelazną damą wśród ziół. Nie, nie należy do tych najbardziej urodziwych, pachnących i zachwycających ale dzięki swojej wewnętrznej mocy wygra każde serce. Poza tym, kiedy na początku marca pierwsze pędy wygramolą się spod suchych i szarych traw i liści, można się nimi zachwycić. Często odcień listków wpada w fioletowy albo bordowy - co wygląda radośnie i kolorowo na tle szarugi marcowej.

Jest wiele szczegółowych  opracowań o właściwościach fitochemicznych i dokładnym składzie pokrzywy (m. in. pokrzywa u dr Różańskiego, pokrzywa u genialnego Kuby Babickiego).

kłącza pokrzywy, można pielić i zbierać, to również dobry zielarski surowiec
My zapamiętajmy, że pokrzywa zawiera:

  • minerały (m.in. magnez, krzem), 
  • witaminy (C, D, E, K), 
  • chlorofil, 
  • kwasy organiczne,  
  • białko
Dzięki temu uzupełnia niedobory i wzmacnia cały organizm. Duża zawartość chlorofilu pomaga oczyszczać krew. Niegdyś pokrzywa była traktowana jako zupełnie normalne pożywienie, pierwsze wiosenne zioło, które pojawiało się w menu na przedwiośniu.

Oczyszczanie i wzmacnianie organizmu - podstawowe zasady


Pokrzywa jest tak cudownym zielem, bo łączy w sobie dwie właściwości: odżywia i oczyszcza.
Jeśli nie przekraczamy wskazanych dawek, jej stosowanie jest bezpieczne, a pokrzywa bardzo szybko wzmacnia nasze ciało. Silniejszy organizm lepiej radzi sobie z neutralizacją i usuwaniem toksyn.

Niemniej jednak, jeśli:

  • twoja dieta to typowa smutna dieta (SAD - Standard American Diet :) czyli wiele przetworzonych produktów z supermarketów),
  • nigdy wcześniej nie sięgaliście po zioła w tak dużych ilościach,
  • nigdy wcześniej nie robiliście detoksu,
warto zastosować kilka prostych zasad, które umilą ten czas i uczynią go bezpieczniejszym. Dla mnie są to zasady, które warto stosować przy każdym detoksie.



Przygotuj się do oczyszczania

Do każdego oczyszczania warto się przygotować, najlepiej już 2 tygodnie wcześniej. Najlepsze efekty przyniesie połączenie pokrzywy z lekką, naturalną dietą, ograniczenie żywności przetworzonej i używek oraz produktów zwierzęcych. Wybierzcie 2-3 produkty, które uważacie za najbardziej niezdrowe w swojej diecie. 10-14 dni przed rozpoczęciem detoksu stopniowo eliminujcie to pożywienie i postarajcie się unikać go przez cały okres oczyszczania.


Nastaw się pozytywnie

Jeśli to pierwsze w waszym życiu oczyszczanie, bądźcie dla siebie wyrozumiali i podejdźcie do tematu swobodnie. Natychmiastowe odstawienie zbyt wielu produktów może wywołać duży emocjonalny dyskomfort. Ponadto zbyt szybkie oczyszczanie jest nieprzyjemne fizycznie. Może (nie musi ale często to się zdarza) powodować silne bóle głowy, zawroty głowy i mdłości, zmęczenie i brak siły, biegunki, wysyp wyprysków, w najgorszym wypadku bardzo mocno przeciążyć wątrobę. Produkty niezdrowe eliminujcie stopniowo; pożywienie oczyszczające wprowadzajcie stopniowo.


Pij dużo wody

Wiele toksyn to substancje rozpuszczalne w wodzie, dlatego niezbędne jest jej picie podczas oczyszczania. Postaraj się pić minimum 2-3 litry wody i delikatnych ziół (np. rumianek, nagietek, krwawnik) w ciągu dnia. Dzięki temu toksyny mogą być usuwane z organizmu szybko i skutecznie. Warto rano przed pierwszym posiłkiem popijać powoli 0.5 litra wody, aby dobrze nawodnić organizm.


Ostatni posiłek zjedz przed 18 

W nocy podczas snu organizm regeneruje się najszybciej i najłatwiej. Trawienie jest dla naszych ciał energochłonne. Pomóżmy sobie podczas oczyszczania i nie obciążajmy na noc układu pokarmowego pożywieniem, aby spokojnie mógł przeznaczyć jak najwięcej sił na oczyszczanie i wzmacnianie.



Zadbaj o dobry sen i wypoczynek

Sen regeneruje fizycznie i emocjonalnie. Całe ciało odpoczywa, a układ pokarmowy otrzymuje dodatkową dawkę energii, aby przetworzyć dostarczone w ciągu dnia pożywienie. Najważniejszym organem dla organizmu podczas detoksu jest wątroba. To ona gromadzi w sobie, a potem neutralizuje szkodliwe substancje. W ciągu doby każdy organ ma swoje maksimum - czas, kiedy pracuje najefektywniej oraz minimum - czas, w którym jest słaby i wymaga odpoczynku. Wątroba swoje maksimum ma między godziną 1 a 3 nad ranem, natomiast minimum między 1 a 3 po południu. Właśnie w tych wczesnopopołudniowych godzinach korzystny jest dla nas odpoczynek, a nawet krótka drzemka, aby pozwolić wątrobie chwilę odpocząć. Siesta ma sens! :)
Dobry nocny sen jest istotny zawsze ale szczególnie podczas detoksu. Pozwólmy ciału spokojnie popracować nad oczyszczeniem organów i krwi.

źródło: medycyna-chinska.blogspot.com



Wiosenne oczyszczanie sokiem z pokrzywy


Spotkałam się z rożnymi zalecaniami, dawkami i czasem przeprowadzania oczyszczania sokiem z pokrzywy. Ja mam swoje własne doświadczenia i nimi chcę się podzielić. Zaczynam, gdy tylko pierwsze pędy wyjrzą spod ziemi, zwykle w drugim albo trzecim tygodniu marca. Im młodsza pokrzywa, tym większe stężenie drogocennych substancji odżywczych. Jeśli czytaliście mój poprzedni wpis (tu) , wiecie, że zbieranie tej miniaturowej pokrzywy trwa dość długo ale jest radosne i świadome.

Zasady oczyszczania sokiem z pokrzywy

1. Oczyszczanie sokiem z pokrzywy trwa 2-3 tygodnie. Po tym czasie robimy przerwę. Do soku z pokrzywy możemy wrócić po ok. 10-14 dniach i pić po kilka łyżek co dwa lub trzy dni.

2. Sok pijemy rano, ok 30 minut przed pierwszym posiłkiem

3. Zaczynamy od małej ilości soku z pokrzywy. U mnie to zwykle 2 łyżki. Warto rozcieńczyć sok wodą, dodać soku z cytryny albo z pomarańczy (ze świeżych owoców), buraka lub marchwi (ze świeżych warzyw). Cóż, sok z pokrzywy nie smakuje jak ciasto czekoladowe, dlatego jeśli możemy umilić sobie jego picie - warto to zrobić. Oczyszczanie ma być dla nas dobre i korzystne a nie wstrętne i nieprzyjemne. Ja najczęściej pije sok rozcieńczony wodą, bo lubię lekko kwaśny, trawiasty i gorzkawy smak tego zielska.

4. Stopniowo zwiększamy ilość soku, o 1-2 łyżki, co 1-2 dni, aż osiągniemy pół szklanki (ok. 120-130 ml). Taką ilość pijemy do końca trwania detoksu (jeśli nie pojawią się silne symptomy oczyszczania).

5. Obserwujemy swoje ciało. Jeśli nastąpi jakakolwiek gwałtowna reakcja: zawroty głowy, osłabienie, duże zmęczenie, pękanie naczynek - może to oznaczać, że oczyszczanie przebiega za szybko lub pijemy zbyt duże dawki soku. Zmniejszmy ilość soku o 1/3, zróbmy dzień lub dwa dni przerwy.

Ja w tym roku pod koniec kuracji zobaczyłam pęknięte naczynka na mojej twarzy. Dla mnie był to znak, ze mój organizm chce już zakończyć i przerwałam detoks 3 dni wcześniej niż planowałam. Obecnie piję kilka łyżek soku 3-4 razy w tygodniu.

6. Taką intensywną 2-3 tygodniową kurację sokiem z pokrzywy możemy zrobić dwa razy na wiosnę, np. w marcu i w maju.

Poza tym przez całą wiosnę listki pokrzywy można dodawać do zup, do koktajli, do jajecznicy (to ważne aby jeść pokrzywę z tłuszczami, bo pokrzywa jest bogata w witaminy A, E i K, które są rozpuszczalne w tłuszczach).

Młodsze marcowe listki są delikatniejsze w smaku i mają przyjemniejszą dla podniebienia konsystencję. Starsze liście są szorstkie nawet po długim gotowaniu. W marcu można zbierać jeszcze całe roślinki ale teraz skubiemy tylko czubki z 4-6 górnymi liśćmi. Liście można tez suszyć na zimowe zapasy.

Z pokrzywy przygotowujemy odwary albo drobno zmielone jemy na surowo. Pokrzywę można przetworzyć na różne sposoby: nalewki, octy, ziołomiody. Przepisy znajdują się na podanych wyżej stronach dr. Różańskiego i Kuby Babickiego.




Przygotowanie soku z pokrzywy

Na jedną pełną porcję soku (130 ml) potrzebujemy ok. 3 litrów ziela pokrzywy, dość ciasno upakowanej w koszyku lub pudełku.

Jeśli posiadacie wyciskarkę ślimakową - to sprawa jest prosta. Zebraną pokrzywę płuczemy wodą, dobrze osuszamy i wyciskamy sok.

Jeśli posiadacie blender, zmiksujcie pokrzywę z niewielką ilością wody, a następnie odciśnijcie pulpę przez bawełnianą lub muślinową ściereczkę (tak jak robi się orzechowe mleka).

Podobno można wycisnąć pokrzywowy sok również w sokowirówce. Ja nigdy nie próbowałam. Wydajność sokowirówki jest mniejsza niż wyciskarki ślimakowej, więc pewnie trzeba zebrać trochę więcej pokrzywy na taką samą porcję soku.




Efekty są piękne!


Wzmocnienie całego ciała i wyższy poziom energii

Pokrzywa daje bardzo dużo energii do działania. Przez ostatnie kilka miesięcy przeżywałam trudne chwile w życiu osobistym. Przyszło do rozstań: z ludźmi, z pomysłami na życie, z planami, z oczekiwaniami wobec siebie i przyszłości. Musiałam wiele zostawić w przeszłości, aby skierować swój wzrok i serce ku teraźniejszości. Poczucie bezpieczeństwa się chwiało. Trudne emocje często osłabiają ciało. Ja miałam totalny spadek energii.

Od początku kwietnia chodzę na zajęcia tańca 5 dni w tygodniu, czasami po 4-5 godzin i jest mi cudownie. :) Oczywiście powrót witalności jest również zasługą pewnych emocjonalnych procesów, przez które przeszłam. Jednak kuracja pokrzywą i innymi dzikimi ziołami pomaga szybko odbudować osłabione ciało. 


Wzmocnione włosy

Proste. Dziś prawie każdy wie, że pokrzywa stosowana wewnętrznie i zewnętrznie doskonale wpływa na włosy. Włosy nie wypadają (wzmacniają się cebulki), rosną szybciej, pojawia się dużo malutkich baby hair ( u mnie zawsze po kuracji pokrzywowej jest ich bardzo dużo).

Odżywiona i gładsza skóra i cera

Moja cera jest normalna i łatwa w pielęgnacji. Ale tej zimy bardzo mi się wysuszyła i odwodniła. Regularne picie pokrzywowego soku odżywiło skórę i przywróciło jej jędrność.

Uwaga! Podczas każdego oczyszczania może zdarzyć się wysyp wyprysków na twarzy. Ciało oczyszcza się wszystkimi możliwymi sposobami. Pamiętajcie, że taki stan jest przejściowy i po zakończeniu detoksu cera wróci do równowagi. Będzie nawet piękniejsza.
Doraźnie na wypryski doskonale działają miejscowe okłady z miąższu aloesu i miodu, które pomagają goić krosty i wchłaniać nagromadzoną ropę. Można również przecierać twarz odwarami z koniczyny polnej, bratka polnego i nagietka, z dodatkiem naturalnego octu jabłkowego.

Pogłębiona więź z naturą. I ze swoim sercem

Nie mam wątpliwości, ze już samo przebywanie w naturze i świadome zbieranie ziół jest uzdrawiające. Dlatego kiedy przygotowywaliśmy ziołomiód pokrzywowy (wg przepisu Kuby Babickiego) dla mojego wujka, wyciągnęłam go na spacer na zbieranie pokrzywy. Moim zdaniem moje dwugodzinne marcowe spacery na pokrzywę to już połowa sukcesu w oczyszczaniu. Wyciszenie, którego doświadczamy będąc w dziczy, pozwala zajrzeć głęboko w serce i rozpoznać swoje prawdziwe pragnienia. Kiedy już wiemy, czego naprawdę pragniemy w życiu, łatwiej nam zostawić stare wzorce i przywiązania. To przynosi emocjonalną ulgę i lekkość. Oczyszczamy się również na poziomie emocjonalnym.




Superfood po polsku
18 marca 2018 roku, Warszawa, kawiarnia Karowa 20.


Mam nadzieję, że zdecydujecie się na chociaż kilkudniowe oczyszczanie sokiem z pokrzywy. A jeśli nie, może spróbujecie dodać listki do potraw, które gotujecie?

Ja dziś zebrałam kosz pokrzywy i robię zapas ziołomiodu na zimę. Podzielę się z Wami zdjęciami i przepisem.

Udanego oczyszczania! :)


***

Podziel się ze znajomymi pokrzywą! :)
Każdy zasługuje na piękno.


***

Po więcej inspiracji dla Piękna zapraszam do grupy. Zostaw po sobie ślad.Twoja opinia jest dla mnie ważna <3



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz